Publicitat

Mobilització veïnal per aturar l’enderroc de la Casa Jover de plaça Adrià

És l'únic edifici que ens permet tenir una idea del que havia estat la plaça Adrià durant la primera meitat del segle XX

spot_img

Publicat el 16.7.2020 13:30

Societat

Jesús Mestre

Un dels pocs sectors que no ha parat del tot durant el confinament, ha estat el de la construcció. A Sarrià-Sant Gervasi s’està construint molt i ara, en aquesta desescalada plena d’incerteses, molt més. Ja hem parlat en aquest diari de la desaparició d’edificis emblemàtics dels nostres barris, com, a Sarrià, el que havia allotjat darrerament l’escola de dansa Varium i abans el cinema Breton. La seva desaparició no només esborra un paisatge urbà, sinó també uns records sentimentals compartits per molts veïns i veïnes. No gaire lluny, al carrer Bonaplata, tornen les amenaces d’urbanització de la finca Raventós. En aquest sentit, s’està organitzant la Plataforma Defensem Can Raventós.

Publicitat

Uns veïns ens han alertat que un altre edifici emblemàtic està a punt de desaparèixer: la Casa Jover, a la plaça Adrià.  L’operació immobiliària de la Casa Jover té permís obra concedit i, segurament, aquest mes d’agost s’enderrocarà. I ho fan els mateixos hereus de la família Jover. El grup de veïns ha contactat amb SOS Monuments i ha obert un compte a change.org, on podeu donar suport a la seva petició de parar l’enderroc de la Casa Jover, el darrer palauet que ens recorda com havia sigut la plaça Adrià.

Publicitat

Es tracta d’una torre, un palauet, construït l’any 1920 per la família Jover, comerciants i banquers barcelonins, que van decidir traslladar allà la seva residència familiar. És l’únic edifici que ens permet tenir una idea del que havia estat la plaça Adrià durant la primera meitat del segle XX: un espai d’accés al turó de Monterols —que fins al 1947 era part de la finca de Can Gil— i que organitzava l’entrada a mitja dotzena de grans torres.

De fet, tota la zona dels turons de Modolell i Monterols va ser des de finals del segle XIX un lloc que va reunir molts edificis residencials de la burgesia barcelonina. Amb el tren de Sarrià i els tramvies del carrer Muntaner, l’accés al centre de la ciutat era fàcil i ràpid. Fa poc s’ha restaurat la casa d’Enric Cera,  a la cantonada dels carrers Freixa i Vico, i està a punt d’acabar la restauració de la Villa Mayfair, a la Via Augusta cantonada amb Modolell. Són edificis que tenen semblances amb la Casa Jover, ara a punt d’enderroc.

La família Jover

La Casa Jover, a més, ens recorda aspectes de la història econòmica de Catalunya (i Espanya), una història que van contribuir a escriure famílies emprenedores com els Jover. Eren d’origen pagès, procedien de Copons, vil·la situada entre Calaf i Igualada i prop del camí ral de Barcelona a Madrid. Calaf era, al segle XVIII, el principal mercat de mules (de bestiar de tir) del país i Igualada un centre comercial i manufacturer. A Copons, a més de pagesos, hi havia molts traginers. El negoci dels Jover va començar establint una relació comercial amb Castella, concretament amb Valladolid, cap al 1760. I de pagesos van passar a ser mercaders i establir una companyia amb el comerciant barceloní Joan Vidal. Un segle més tard, el 1863, la societat passa a ser la Jover i Companyia i, a part de mantenir activitats comercials i manufactureres, també es dedica a la banca. Aleshores destaca la figura de Joan Jover i Serra (1823-1879), banquer i polític, director del Banc de Barcelona entre 1872 i 1879. El 1955, amb la mort de Josep Jover i Casas (segurament el constructor i resident del palauet de la plaça Adrià), l’entitat bancària passà a ser la Banca Jover SA, absorbida pel Banc de Santander el 1978.

Darrere algunes cases, doncs, hi ha històries interessants que ens expliquen com és el nostre país, qui eren les persones que van fer els barris on vivim. Ens sentim impotents veient com, un darrere l’altre, van caient aquests vestigis de la nostra identitat col·lectiva, com el paisatge es va transformant amb un horitzó urbà anodí, sense personalitat, sense una història que ens permeti reconèixer quines són les nostres arrels. Tot i que l’Ajuntament és qui concedeix permisos d’obres i permet els enderrocs d’aquests edificis històrics, també cal comprendre que en certa manera està condicionat per una legislació, unes normatives i, sobretot, unes pràctiques establertes que tampoc li donen gaire marge d’iniciativa. I no pot expropiar totes aquestes cases de valor històric i patrimonial. La Casa Buenos Aires , a Vallvidrera, és una excepció que s’ha aconseguit a partir d’una mobilització ciutadana contundent. Però el consistori podria protegir millor els edificis amb més d’un segle d’antiguitat que tinguin valor històric i identitari, com a indicadors de com eren abans els barris. Potser això també permetria obrir possibilitats de negocis productius. La dinàmica però, ens assenyala que els ingressos del consistori provenen sobretot de les transaccions de compravenda de terrenys, solars, edificis, pisos, de l’enderroc i la construcció. I, per tant, acaba fomentant aquestes pràctiques.

Projecte del nou edificis de cinc plantes.
Projecte del nou edificis de cinc plantes. Imatge procedent del projecte arquitectònic.

 

[adrotate banner="28"]

Notícies relacionades

El Jardí 119, juliol de 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2025/06/El_Jardi_119_Juliol25_ok.pdf

El Jardí 118, juny de 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2025/06/El-Jardi_118_Juny25_ok.pdf

El Jardí 116, abril de 2025

https://diarieljardi.cat/wp-content/uploads/2025/06/El_Jardi_116_Abril25.pdf

Festa Major de Sant Gervasi – la Bonanova 2025: el programa amb totes les activitats

Del 5 al 15 de juny la plaça de la Bonanova s'omple de cultura popular, música, activitats infantils, àpats populars i espectacles per a tots els públics
spot_img

La Copa Sarrià debuta amb èxit i es consolida com a nova festa del futbol amateur 

El cap de setmana del 6 i 7 de setembre ha reunit més de 2.000 persones que han volgut viure el primer esdeveniment sarrianenc marcat per la convivència, l'emoció esportiva i l'esperit de barri

Joaquim Campanyà: “Volem convertir el Teatre de Sarrià en un referent cultural de Barcelona”

Qualitat, continuïtat i innovació: el Teatre de Sarrià obre la seva temporada amb ambició

Microcredencials: formacions curtes, oficials i a mida del mercat laboral

El Govern català impulsa programes universitaris àgils i flexibles per adquirir competències específiques i obrir-se a noves oportunitats professionals

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

[adrotate banner="15"]